W ramach programu Szkoła z klasą 2,0 grupa uczniów klasy 7b, pod kierunkiem
nauczycielki chemii p. Małgorzaty Lasota - Czubińskiej podjęła się realizacji
projektu dotyczącego rzeki Bystrzycy przepływającej przez dzielnicę Wrotków, w
której to znajduje się nasza szkoła.
Celem projektu było zbadanie i ocena jakości wody w
Bystrzycy na wysokości osiedla Nałkowskich. Pierwszym etapem pracy było
zaplanowanie działań, zgromadzenie odpowiednich materiałów i niezbędnych odczynników
i pozyskanie informacji nt Bystrzycy takich jak miejsce z którego wypływa,
długość, ukształtowanie terenu, rodzaj podłoża oraz przez jakie obszary
(przemysłowe/rolnicze) przepływa.
Następnie uczniowie, wraz z opiekunem wybrali się na pieszą
wycieczkę wzdłuż rzeki na trasie: osiedle Medalionów - Zalew Zemborzycki,
podczas której dokonali monitoringu rzeki na odcinku osiedla Nałkowskich tj.
sprawdzili miejsca, gdzie do rzeki odprowadzane są ścieki z gospodarstw
domowych, studzienek burzowych oraz rowów melioracyjnych. Pracę udokumentowali
wykonując odpowiednie fotografie
Przeprowadzili także ocenę JAKOŚCIOWĄ niektórych parametrów
fizyko=chemicznych wody takich jak: mętność (przezroczystość), zapach, barwa,
odczyn, twardość wody oraz obecność związków azotu. W tym celu pobrali próbki
wody do sterylnych pojemników i sprawdzili odczyn wody, twardość wody i
obecność związków azotu takich jak azotanów i azotynów. W związku z tym, że
wykonanie analizy wody wymaga specjalnych odczynników, których szkolna pracownia
nie posiada, uczniowie posłużyli się
papierkami wskaźnikowymi Firmy
TETRA badającymi te parametry stosowanymi w akwarystyce
W wyniku badań stwierdzili że woda jest mętna, ma
zielonkawo-żóltą barwę, specyficzny gnilny zapach. Odczyn jest lekko zasadowy,
gdyż badane pH mieściło się w granicach 7,6 - 8. stwierdziliśmy, że woda jest
twarda i obecne są w niej azotany i azotyny.
Następnie na podstawie obserwacji oraz różnych źródeł (np.Internet) uczniowie próbowali
wyjaśnić co jest powodem takiego stanu wody.
I tak mętność powoduje obecność substancji stałych tj mulu,
mikroorganizmów, humusu. Substancje te pochłaniają promieniowanie powodując
wzrost temperatury wody a co za tym idzie zmniejszenie się ilości tlenu.
Źródłem związków azotu są ścieki spływające rowami
melioracyjnymi z okolicznych pól, łąk i ogródków działkowych(nawożenie), a
także ścieki z gospodarstw sąsiadujących z Bystrzycą.
Za odczyn zasadowy wody odpowiedzialne są także ścieki
ponieważ niosą ze sobą substancje organiczne i w wyniku beztlenowego rozkładu
związków organicznych powstają substancje (np amoniak), które w roztworze
wodnym dają odczyn zasadowy
Jako podsumowanie pracy uczniowie wykonali plakat, który
znajduje się na tablicy na korytarzu szkolnym
Wniosek:
Woda na tym odcinku Bystrzycy nie nadaje się do celów
gospodarczych (np prania, pojenia zwierząt) i do kąpieli
Jako podsumowanie pracy uczniowie wykonali plakat, który
zamieścili na tablicy na korytarzu szkolnym.
Z wynikami naszych badań zapoznamy Rodziców na zebraniach w
przyszłym roku szkolnym i wędkarzy, a także podejmiemy działania mające na celu
poprawę jakości wody przepływającej przez nasze osiedle.