Debata klas 1-3


Debata w klasach 1 – 3 przebiegała trochę inaczej, ze względu na wiek uczestników.
 
Zadaniem uczniów było przygotowanie plakatów, w formie plastycznej,  ilustrujących odpowiedzi na pytanie: których formach zajęć uczestniczą najchętniej i dzięki którym najwięcej się uczą? Nad przebiegiem debaty czuwała p. Anna Widerska i p. Joanna Poniatowska.  Moderatorami panelu uczniowskiego byli uczniowie klasy ósmej: Aleksandra Dz., Wiktoria K., Hanna K., Wiktor D., za dokumentację fotograficzną Kacper W.  

W efekcie powstały piękne plakaty. Zebrane odpowiedzi w rozmowie z uczniami, nt. co przedstawiają rysunki:
Plakat I
-        prace plastyczne
-        malowanie
-        rysowanie
-        lepienie z plasteliny
-        praca w grupach
-        wycieczki
-        gry planszowe
-        wycieczki edukacyjne
-        czytanie książek
-        spotkania z osobami z innych kultur i narodów
-        filmiki, prezentacje
-        praca z komputerem
-        pisanie

Plakat II:
-        Zabawy ruchowe
-        Wycieczki szkolne
-        Robotyka
-        Zajęcia artystyczne i manualne
-        Oglądanie filmów
-        Zajęcia dodatkowe
-        Spotkania z ciekawymi osobami i celebrytami
-        Uprawianie różnych sportów
-        Gra na instrumentach
-        Gry planszowe
-        Pisanie w zeszytach i robienie notatek
-        Zajęcia ze zwierzętami.
-        Wykonywanie zadań matematycznych
-        Czytanie książek
-        Praca z komputerem
-        Wyjścia terenowe i różne gry oraz zabawy

Plakat III
-        zapisywanie informacji
-        praca  z komputerem
-        czytanie
-        wycieczki edukacyjne
-        zajęcia sportowe
-        zajęcia plastyczne
-        karty pracy

Plakat IV
-        rysowanie, malowanie
-        obliczenia matematyczne
-        praca w grupie
-        nauka z komputerem
-        wspólna zabawa
-        rozmowa z innymi
-        wycieczki terenowe
-        czytanie
-        pisanie
-        nauka przy muzyce
-        wycieczki
-        sport
-        wyjścia terenowe
-        nauka języków obcych
-        doświadczenia
-      spotkania z gośćmi



Wnioski z przeprowadzonej  z  udziałem  uczniów klas 1- 3 debaty na temat otwartości:
Uczniowie z klas 1-3  podzieleni byli na 4 grupy. Każda z grup odpowiadała na jedno, to samo, pytanie:  „Przedstaw na rysunku to, co najbardziej lubisz robić na lekcjach oraz dzięki czemu najłatwiej się uczysz". W efekcie powstały plakaty. Najczęściej powtarzającymi się odpowiedziami były:
-prace plastyczne (w różnych formach rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny)
-spotkania z gośćmi, ciekawymi osobistościami (dzieci wymieniały również gości z zagranicy)
-wycieczki i wyjścia terenowe
-czytanie.
Te cztery aktywności pojawiały się najczęściej.
Często również uczniowie wymieniali pracę w grupach (gry i zabawy) oraz pracę z komputerem. Mniejszą popularnością cieszyły się karty pracy, pisanie, czy rozwiązywanie zadań.

Głównym wnioskiem nasuwającym się z debaty jest to, że dzieci najlepiej uczą się działając np. poznając świat w terenie lub rozmawiając z ciekawymi ludźmi lub gdy tworzą prace plastyczne oraz, że dzieci efektywniej uczą się wspólnie w grupie.