Debata w
klasach 1 – 3 przebiegała trochę inaczej, ze względu na wiek uczestników.
Zadaniem
uczniów było przygotowanie plakatów, w formie plastycznej, ilustrujących odpowiedzi na pytanie: w których formach zajęć uczestniczą
najchętniej i dzięki którym najwięcej się uczą? Nad przebiegiem debaty
czuwała p. Anna Widerska i p. Joanna Poniatowska. Moderatorami panelu uczniowskiego byli uczniowie
klasy ósmej: Aleksandra Dz., Wiktoria K., Hanna K., Wiktor D., za dokumentację
fotograficzną Kacper W.
W efekcie powstały piękne plakaty. Zebrane
odpowiedzi w rozmowie z uczniami, nt. co przedstawiają rysunki:
Plakat I
-
prace plastyczne
-
malowanie
-
rysowanie
-
lepienie z plasteliny
-
praca w grupach
-
wycieczki
-
gry planszowe
-
wycieczki edukacyjne
-
czytanie książek
-
spotkania z osobami z innych kultur i narodów
-
filmiki, prezentacje
-
praca z komputerem
-
pisanie
Plakat II:
-
Zabawy ruchowe
-
Wycieczki szkolne
-
Robotyka
-
Zajęcia artystyczne i manualne
-
Oglądanie filmów
-
Zajęcia dodatkowe
-
Spotkania z ciekawymi osobami i celebrytami
-
Uprawianie różnych sportów
-
Gra na instrumentach
-
Gry planszowe
-
Pisanie w zeszytach i robienie notatek
-
Zajęcia ze zwierzętami.
-
Wykonywanie zadań matematycznych
-
Czytanie książek
-
Praca z komputerem
-
Wyjścia terenowe i różne gry oraz zabawy
Plakat III
-
zapisywanie informacji
-
praca z
komputerem
-
czytanie
-
wycieczki edukacyjne
-
zajęcia sportowe
-
zajęcia plastyczne
-
karty pracy
Plakat IV
-
rysowanie, malowanie
-
obliczenia matematyczne
-
praca w grupie
-
nauka z komputerem
-
wspólna zabawa
-
rozmowa z innymi
-
wycieczki terenowe
-
czytanie
-
pisanie
-
nauka przy muzyce
-
wycieczki
-
sport
-
wyjścia terenowe
-
nauka języków obcych
-
doświadczenia
- spotkania z gośćmi
Wnioski z przeprowadzonej z
udziałem uczniów klas 1- 3 debaty
na temat otwartości:
Uczniowie z klas 1-3 podzieleni byli na 4 grupy. Każda z grup
odpowiadała na jedno, to samo, pytanie: „Przedstaw na rysunku to, co najbardziej
lubisz robić na lekcjach oraz dzięki czemu najłatwiej się uczysz". W
efekcie powstały plakaty. Najczęściej powtarzającymi się odpowiedziami były:
-prace plastyczne (w różnych formach rysowanie, malowanie,
lepienie z plasteliny)
-spotkania z gośćmi, ciekawymi osobistościami (dzieci
wymieniały również gości z zagranicy)
-wycieczki i wyjścia terenowe
-czytanie.
Te cztery aktywności pojawiały się najczęściej.
Często również uczniowie wymieniali pracę w
grupach (gry i zabawy) oraz pracę z komputerem. Mniejszą popularnością cieszyły
się karty pracy, pisanie, czy rozwiązywanie zadań.
Głównym wnioskiem nasuwającym się z debaty jest
to, że dzieci najlepiej uczą się działając np. poznając świat w terenie lub
rozmawiając z ciekawymi ludźmi lub gdy tworzą prace plastyczne oraz, że dzieci
efektywniej uczą się wspólnie w grupie.