Debata klas 4-8 i 3 gimn.



Debata szkolna w klasach 4 -8 i 3 gimn. odbyła się w środę 11 stycznia 2019 r. w sali 08. Nad jej przebiegiem czuwały: p. Joanna Poniatowska, p. Anna Widerska. Moderatorami panelu uczniowskiego byli liderzy – koordynatorzy uczniowscy z klasy ósmej: Aleksandra D, Wiktoria K, Hanna K, Paulina N, Aleksandra K, Kacper W, Wiktor D, Gabriel W. Uroczystego otwarcia debaty dokonała pani Joanna Poniatowska, która przypomniała uczniom, że w bieżącym roku szkolnym nasza szkoła już po raz ósmy uczestniczy w ogólnopolskim programie „Szkoła z klasą 2.0”, w ramach którego do realizacji w szkole został wybrany cel:  Otwartość.
Prowadząca przypomniała również, na czym polega prawidłowa debata, zwracając uwagę między innymi na to, że każdy uczeń może wypowiedzieć swoje zdanie jak i kontrargumenty w sposób kulturalny. Następnie pani Anna Widerska sprawdziła, czy uczniowie rozumieją zagadnienia do dyskusji  i tak rozpoczęła się debata wokół czterech zagadnień: Które metody nauczania uważasz za najbardziej pomocne w poznawaniu otaczającego Cię świata?, Jakie działania nauczycieli uważasz za najbardziej innowacyjne i zgodne z nowymi trendami?, Które z metod uczenia się uważasz za najbardziej skuteczne?, W jaki sposób poznajesz swoje najbliższe otoczenie? Skąd czerpiesz informacje na jego temat?
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele wszystkich klas 4- 8 i 3 gimnazjalnych, po dwóch uczniów z każdej klasy, którzy zostali losowo podzieleni na cztery grupy. Uczniowie w każdej grupie otrzymali pytania do przedyskutowania. Liderzy zapisywali wszystkie pomysły i propozycje na wcześniej  przygotowanych arkuszach papieru. Po upływie wyznaczonego czasu, członkowie debaty zostali zapoznani z kolejnym pytaniem. W ten sposób zebraliśmy odpowiedzi na wszystkie interesujące nas zagadnienia.



 




Zebrane odpowiedzi:

Które metody nauczania uważasz za najbardziej pomocne w poznawaniu otaczającego świata?
-         nauka z internetem
-         prace w grupach
-         samodzielna nauka (książka)
-         projekty
-         wymiany uczniowskie
-         pomoc uczniowska
-         korzystanie z tablic interaktywnych
-         prezentacje
-         wycieczki edukacyjne
-         zajęcia dodatkowe
-         mapy myśli, notatki
-         słuchanie nauczyciela
-         tłumaczenie tekstów w różnych językach
-         filmy edukacyjne
-         praca praktyczna
-         pokazy edukacyjne
-         spotkania z przedstawicielami innych kultur
-         doświadczenia
-         OK zeszyt
-         metoda oceniania
-         pomoce naukowe (encyklopedia)
-         gry terenowe
-         nauka przez zabawę
-         mapy tematyczne
-         ciekawostki
-         korepetycje
-         uczymy innych
-         odwrócona lekcja
Jakie działania nauczycieli uważasz za najbardziej innowacyjne i zgodne z naszymi trendami?
-         skojarzenia
-         lekcje w terenie
-         gry logiczne
-         wycieczki
-         filmy
-         praktyczna praca domowa
-         nauka przez zabawę
-         spotkania autorskie
-         warsztaty
-         mapy myśli
-         prace w grupach
-         robienie projektów
-         dzielenie się swoimi zainteresowaniami przez uczniów
-         lekcje multimedialne
-         wykorzystanie współczesnych tekstów kultury
-         kreatywne prowadzenie lekcji
Które z metod uczenia się uważasz za najbardziej skuteczne?
-         Filmy edukacyjne
-         Prace dla chętnych
-         Odrabianie pracy domowej
-         Sprawdzanie pracy domowej
-         Gry edukacyjne
-         Rozmowa z nauczycielem
-         Lekcje z tablicą multimedialną
-         Powtarzanie wiedzy
-         Nauka ze znajomymi
-         Wzajemna pomoc w lekcjach (pomoc koleżeńska)
-         Doskonalenie wiedzy przez Internet
-         Kreatywne robienie ściąg
-         Spotkania autorskie
-         Prezentacje multimedialne
-         Lekcje prowadzone przez uczniów
-         Nauka przez zabawę
-         Notatki/brudnopis
-         Lekcje w terenie
-         Dodatkowe zajęcia
-         Plakaty
-         Praca w grupie
-         Pokazy naukowe
-         Doświadczenia
-         Wycieczki i inne wyjścia edukacyjne
-         Nauka przez skojarzenia
-         Nauka z gośćmi z poza  szkoły
-         Wyszukiwanie ciekawostek.
W jaki sposób poznajesz swoje najbliższe otoczenie?
Poprzez:
-         czynne uczestnictwo w lekcjach
-         rozmowy z rówieśnikami
-         wycieczki i inne wyjścia edukacyjne
-         wspólne projekty
-         uczestnictwo w zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań
-         gry i zabawy zespołowe
-         lekcje w terenie
-         poznawanie osób innych narodowości
-         spotkania ze znanymi ludźmi
-         wywiady i sondy uliczne
Skąd czerpiesz informacje na jego temat?
-         z rozmów z ciekawymi ludźmi
-         z Internetu
-         z książek
-         z czasopism, magazynów
-         od nauczycieli
-         od rodziców, przyjaciół
-         na lekcjach
-         a atlasów, map, encyklopedii, dzieł sztuki
-         z podręczników
-         z filmów
-         ze zdjęć
-         z prezentacji
-         z przewodników
-         wymian uczniowskich
-         z ankiet
 

Wnioski z przeprowadzonej  z  udziałem  uczniów klas 4-8 i 3 gim. debaty na temat otwartości:
Na podstawie udzielonych przez uczniów odpowiedzi na cztery pytania, dotyczące  skuteczności metod uczenia się i nauczania, sposobu poznawania otaczającego świata oraz najbliższego otoczenia nasuwają się następujące wnioski:
1. Uczniowie za najbardziej innowacyjne działania nauczycieli, zgodne z ich trendami  uważają: lekcje w terenie, wycieczki, spotkania autorskie, warsztaty, prowadzenie projektów, pracę w grupach,  lekcje  z wykorzystaniem multimediów, kreatywne prowadzenie lekcji oraz zadawanie praktycznych prac domowych.
2. Uczniowie uważają, że  w poznawaniu otaczającego świata najbardziej pomocne są im następujące metody:  nauka z Internetem,  praca w grupach,  dzięki której uczą się od siebie nawzajem, wymiany uczniowskie, korzystanie z tablic interaktywnych, zajęcia dodatkowe, wycieczki  oraz filmy edukacyjne, spotkania z przedstawicielami innych kultur, doświadczenia, prezentacje oraz  gry terenowe.
3. Uczniowie cenią sobie skuteczne metody  i formy uczenia się.  Najbardziej efektywnie uczą się dzięki:  filmom edukacyjnym, pracom dodatkowym,  grom edukacyjnym,  wykorzystywaniu na lekcji tablicy interaktywnej,  kreatywnym robieniu ściąg, wzajemnej pomocy koleżeńskiej, prowadzeniu lekcji przez uczniów, korzystaniu z Internetu, wyjściom edukacyjnym oraz lekcjom  w terenie.
4. Uczniowie poznają swoje najbliższe otoczenie na różne sposoby: są to różnorodne działania, w  których  współpracują z  ludźmi  z różnych środowisk, z rówieśnikami i dorosłymi np. poprzez rozmowy, wyjścia, wspólne projekty, zabawy i gry zespołowe, uczestnictwo w kołach zainteresowań, spotkania ze znanymi ludźmi, sondy uliczne, spotkania z  ludźmi innych narodowości, rozmowy z rodzicami. Inne, skuteczne źródła poznawania najbliższego otoczenia to według uczniów: Internet, książki, przewodniki,  filmy, zdjęcia, czasopisma, magazyny, wymiany uczniowskie, prezentacje.

Wniosek końcowy:
Uczniowie rozumieją pojęcie otwartości jako dobry, niczym niezakłócony  kontakt  z  dorosłymi i  rówieśnikami, możliwość spotkania z ciekawymi, znanymi ludźmi,  możliwość wyjścia poza szkołę i uczenia się poprzez  ciekawe wyjazdy edukacyjne i lekcje w terenie. Otwartość ma dla uczniów również szersze znaczenie; oznacza otwartość na inne kultury, chęć ich poznania, chociażby dzięki wymianom uczniowskim. Wszystkim działaniom, które uczą otwartości, zmierzają do poznania  świata  powinno towarzyszyć stałe korzystanie  z TIK-podkreślają uczniowie.