Debata szkolna w klasach 4 -8 i 3 gimn. odbyła się w środę 11 stycznia 2019 r. w sali 08. Nad jej przebiegiem czuwały: p. Joanna Poniatowska, p. Anna Widerska. Moderatorami panelu uczniowskiego byli liderzy – koordynatorzy uczniowscy z klasy ósmej: Aleksandra D, Wiktoria K, Hanna K, Paulina N, Aleksandra K, Kacper W, Wiktor D, Gabriel W. Uroczystego otwarcia debaty dokonała pani Joanna Poniatowska, która przypomniała uczniom, że w bieżącym roku szkolnym nasza szkoła już po raz ósmy uczestniczy w ogólnopolskim programie „Szkoła z klasą 2.0”, w ramach którego do realizacji w szkole został wybrany cel: Otwartość.
Prowadząca
przypomniała również, na czym polega prawidłowa debata, zwracając uwagę między
innymi na to, że każdy uczeń może wypowiedzieć swoje zdanie jak
i kontrargumenty w sposób kulturalny. Następnie pani Anna Widerska
sprawdziła, czy uczniowie rozumieją zagadnienia do dyskusji i tak rozpoczęła się debata wokół czterech
zagadnień: Które metody nauczania uważasz za najbardziej pomocne w poznawaniu
otaczającego Cię świata?, Jakie działania nauczycieli uważasz za najbardziej
innowacyjne i zgodne z nowymi trendami?, Które z metod uczenia się uważasz za
najbardziej skuteczne?, W jaki sposób poznajesz swoje najbliższe otoczenie?
Skąd czerpiesz informacje na jego temat?
W spotkaniu wzięli udział
przedstawiciele wszystkich klas 4- 8 i 3 gimnazjalnych, po dwóch uczniów z każdej
klasy, którzy zostali losowo podzieleni na cztery grupy. Uczniowie w każdej
grupie otrzymali pytania do przedyskutowania. Liderzy zapisywali wszystkie
pomysły i propozycje na wcześniej
przygotowanych arkuszach papieru. Po upływie wyznaczonego czasu,
członkowie debaty zostali zapoznani z kolejnym pytaniem. W ten sposób
zebraliśmy odpowiedzi na wszystkie interesujące nas zagadnienia.
Zebrane
odpowiedzi:
Które metody
nauczania uważasz za najbardziej pomocne w poznawaniu otaczającego świata?
-
nauka z internetem
-
prace w grupach
-
samodzielna nauka (książka)
-
projekty
-
wymiany uczniowskie
-
pomoc uczniowska
-
korzystanie z tablic interaktywnych
-
prezentacje
-
wycieczki edukacyjne
-
zajęcia dodatkowe
-
mapy myśli, notatki
-
słuchanie nauczyciela
-
tłumaczenie tekstów w różnych językach
-
filmy edukacyjne
-
praca praktyczna
-
pokazy edukacyjne
-
spotkania z przedstawicielami innych
kultur
-
doświadczenia
-
OK zeszyt
-
metoda oceniania
-
pomoce naukowe (encyklopedia)
-
gry terenowe
-
nauka przez zabawę
-
mapy tematyczne
-
ciekawostki
-
korepetycje
-
uczymy innych
-
odwrócona lekcja
Jakie działania
nauczycieli uważasz za najbardziej innowacyjne i zgodne z naszymi trendami?
-
skojarzenia
-
lekcje w terenie
-
gry logiczne
-
wycieczki
-
filmy
-
praktyczna praca domowa
-
nauka przez zabawę
-
spotkania autorskie
-
warsztaty
-
mapy myśli
-
prace w grupach
-
robienie projektów
-
dzielenie się swoimi zainteresowaniami
przez uczniów
-
lekcje multimedialne
-
wykorzystanie współczesnych tekstów
kultury
-
kreatywne prowadzenie lekcji
Które z metod uczenia się
uważasz za najbardziej
skuteczne?
-
Filmy edukacyjne
-
Prace dla chętnych
-
Odrabianie pracy domowej
-
Sprawdzanie pracy domowej
-
Gry edukacyjne
-
Rozmowa z nauczycielem
-
Lekcje z tablicą multimedialną
-
Powtarzanie wiedzy
-
Nauka ze znajomymi
-
Wzajemna pomoc w lekcjach (pomoc
koleżeńska)
-
Doskonalenie wiedzy przez Internet
-
Kreatywne robienie ściąg
-
Spotkania autorskie
-
Prezentacje multimedialne
-
Lekcje prowadzone przez uczniów
-
Nauka przez zabawę
-
Notatki/brudnopis
-
Lekcje w terenie
-
Dodatkowe zajęcia
-
Plakaty
-
Praca w grupie
-
Pokazy naukowe
-
Doświadczenia
-
Wycieczki i inne wyjścia edukacyjne
-
Nauka przez skojarzenia
-
Nauka z gośćmi z poza szkoły
-
Wyszukiwanie ciekawostek.
W jaki
sposób poznajesz swoje najbliższe
otoczenie?
Poprzez:
-
czynne uczestnictwo w lekcjach
-
rozmowy z rówieśnikami
-
wycieczki i inne wyjścia edukacyjne
-
wspólne projekty
-
uczestnictwo w zajęciach dodatkowych,
kołach zainteresowań
-
gry i zabawy zespołowe
-
lekcje w terenie
-
poznawanie osób innych narodowości
-
spotkania ze znanymi ludźmi
-
wywiady i sondy uliczne
Skąd czerpiesz informacje na jego
temat?
-
z rozmów z ciekawymi ludźmi
-
z Internetu
-
z książek
-
z czasopism, magazynów
-
od nauczycieli
-
od rodziców, przyjaciół
-
na lekcjach
-
a atlasów, map, encyklopedii, dzieł sztuki
-
z podręczników
-
z filmów
-
ze zdjęć
-
z prezentacji
-
z przewodników
-
wymian uczniowskich
-
z ankiet
Wnioski z przeprowadzonej z
udziałem uczniów klas 4-8 i 3 gim.
debaty na temat otwartości:
Na podstawie udzielonych przez uczniów odpowiedzi
na cztery pytania, dotyczące
skuteczności metod uczenia się i nauczania, sposobu poznawania
otaczającego świata oraz najbliższego otoczenia nasuwają się następujące
wnioski:
1. Uczniowie za najbardziej innowacyjne działania
nauczycieli, zgodne z ich trendami
uważają: lekcje w terenie, wycieczki, spotkania autorskie, warsztaty,
prowadzenie projektów, pracę w grupach,
lekcje z wykorzystaniem
multimediów, kreatywne prowadzenie lekcji oraz zadawanie praktycznych prac
domowych.
2. Uczniowie uważają, że w poznawaniu otaczającego świata najbardziej
pomocne są im następujące metody: nauka
z Internetem, praca w grupach, dzięki której uczą się od siebie nawzajem,
wymiany uczniowskie, korzystanie z tablic interaktywnych, zajęcia dodatkowe,
wycieczki oraz filmy edukacyjne,
spotkania z przedstawicielami innych kultur, doświadczenia, prezentacje
oraz gry terenowe.
3. Uczniowie cenią sobie skuteczne metody i formy uczenia się. Najbardziej efektywnie uczą się dzięki: filmom edukacyjnym, pracom dodatkowym, grom edukacyjnym, wykorzystywaniu na lekcji tablicy
interaktywnej, kreatywnym robieniu
ściąg, wzajemnej pomocy koleżeńskiej, prowadzeniu lekcji przez uczniów,
korzystaniu z Internetu, wyjściom edukacyjnym oraz lekcjom w terenie.
4. Uczniowie poznają swoje najbliższe otoczenie
na różne sposoby: są to różnorodne działania, w
których współpracują z ludźmi
z różnych środowisk, z rówieśnikami i dorosłymi np. poprzez
rozmowy, wyjścia, wspólne projekty, zabawy i gry zespołowe, uczestnictwo w
kołach zainteresowań, spotkania ze znanymi ludźmi, sondy uliczne, spotkania
z ludźmi innych narodowości, rozmowy z
rodzicami. Inne, skuteczne źródła poznawania najbliższego otoczenia to według
uczniów: Internet, książki, przewodniki,
filmy, zdjęcia, czasopisma, magazyny, wymiany uczniowskie, prezentacje.
Wniosek końcowy:
Uczniowie rozumieją pojęcie otwartości jako
dobry, niczym niezakłócony kontakt z
dorosłymi i rówieśnikami,
możliwość spotkania z ciekawymi, znanymi ludźmi, możliwość wyjścia poza szkołę i uczenia się
poprzez ciekawe wyjazdy edukacyjne i
lekcje w terenie. Otwartość ma dla uczniów również szersze znaczenie; oznacza
otwartość na inne kultury, chęć ich poznania, chociażby dzięki wymianom
uczniowskim. Wszystkim działaniom, które uczą otwartości, zmierzają do
poznania świata powinno towarzyszyć stałe korzystanie z TIK-podkreślają uczniowie.